Hem » OM BRUKSPROV

OM BRUKSPROV

Bruksproven är avsedda för hundar av brukshundraserna och är därför bara för rasrena registrerade hundar över 12 månaders ålder (för appellklass). För hund som uppnått 18 månaders ålder krävs också genomgången mentalbeskrivning (MH) för deltagande i prov och tävling. I skyddshundsgruppen får endast brukshundar tävla. Dessa bestämmelser grundas i att Svenska Brukshundklubben har avelsansvaret för hundar av brukshundras och för att de ska hålla måttet i längden har man konstruerat bruksproven.

Bruksproven delas in i grupperna

Appellklass (akl), med specialmomenten budföring + spårning eller budföring + rapport eller budföring + genomsökande av område.
Skyddshundsgrupp (skh-gr),
Spårhundgrupp (sph-gr),
Rapporthundgrupp (rph-gr),
Sökhundgrupp (sökh-gr)

På Waxholms Brukshundklubb har vi ekipage som tävlar i spår och i sök. Du kan gärna ställa frågor till dem eller läsa mer på länken här nedan.