Hem » BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

Waxholms Brukshundklubbs (WBK) hantering av personuppgifter

Reviderad; 2018-05-24

Alla personuppgifter behandlas i enlighet med den vid varje tillfälle gällande lagstiftningen. Från och med 25 maj 2018 behandlas personuppgifter i enlighet med den nya dataskyddsförordningen (GDPR).

WBK lagrar personuppgifter för att kunna fullgöra relationen till dig. Genom att lämna dina personuppgifter godkänner du att WBK lagrar och behandlar dessa, dels med fullgörande av avtal och dels med WBKs berättigade intresse som rättslig grund. WBK lagrar personuppgifter i samband med våra olika aktiviteter, exempelvis när du ansöker om medlemskap, när ett resultat för din hund skickas in, när vi kallar till medlemsmöten och informerar om verksamheter eller när du anmäler dig till kurs. WBK samarbetar med Studiefrämjandet rörande vår folkbildningsverksamhet, varför dina personuppgifter lagras och behandlas även där. WBK lagrar också vissa personuppgifter i avsikt att beskriva organisationens historiska utveckling.

Då WBK är en lokalklubb inom Svenska Brukshundklubben (SBK) har vi ett delat medlemsregister och ett delat personuppgiftsansvar. Vad som gäller för hantering av personuppgifter inom SBK kan du läsa om här: http://brukshundklubben.se/klubbar-medlemskap/bli-medlem/medlemsvillkor/

SBK hämtar i första hand in uppgifter direkt från dig eller uppgifter lämnade av dig via en SBK-ansluten klubb såsom WBK, eller samarbetspartner, t.ex. Studiefrämjandet. De uppgifter vi behöver är namn, personnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer. Om du inte uppgett ditt personnummer till oss kommer vi att söka efter det i syfte att ha ett uppdaterat adressregister. Personnumret är även en förutsättning för att kunna säkerställa rätt identitet. Vi gör regelbundna uppdateringar av personnummer och postadresser via Statens Adressregister, SPAR.

SBK lagrar dina uppgifter så länge din personpost har någon typ av koppling i SBKs personregister. Det kan vara kopplingar såsom medlemskap i någon av de klubbar kansliet administrerar medlemskap åt, ägarskap av hund, funktionär, uppfödare, prenumerant eller annan. Vi använder dina lagrade personuppgifter för att kunna hantera dina kopplingar till SBK-organisationen såsom utskick, kontakt inom organisationen, registrering av kull och registrering av prov-, test-, tävlings- och hälsoresultat. Uppgifterna används även av organisationen och dess samarbetspartners för sammanställning av statistik avseende hund och hundägande, forskning, medlemsvärvning, hälsoenkäter och annat som kan vara i organisationens intresse.

Personuppgifterna kan komma att användas för informationsutskick från SBK, WBK och Studiefrämjandet. Om du har frågor som rör dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss skriftligen, webb(at)waxholmsbk.se.