Hem » TRÄNINGSTIPS

TRÄNINGSTIPS

Rasta
Naturligtvis plockar du upp efter din hund om den uträttar sina behov på ett ställe där det finns risk att någon trampar i det. (Vi rastar inte hundarna inne på klubbområdet utan går en promeand utanför innan vi börjar träningen.)
Ett tips är att lära hunden att rasta på kommando för att underlätta tillvaron för dig själv som hundägare. Praktiskt vid många tillfällen, till exempel om du ska iväg och vet att det kommer att ta några timmar innan nytt tillfälle ges.
1. Bestäm dig för vilket ord du vill använda. Till exempel ”Rasta”.
2. När hunden rastar så säger du ordet i vänligt tonfall, gärna flera gånger. Till exempel: ”Rasta. Du är duktig som rastar”. Detta upprepar du varje gång det händer under en vecka.
3. När du ser att hunden är på väg att rasta, eller när du vet att det snart kommer att ske, så säger du ordet ”rasta”. Var uppmärksam på om hunden lyssnar på ordet. Utan kontakt så sker ingen inlärning. Ibland kan det vara nödvändigt att överdriva berömmet för att hunden ska notera vad du säger och lära sig ordet. T.ex. ”Du är sååå duktig att rasta”.  Om den verkar förstå det så kan du gå vidare och säga det även i situationer där du inte är säker på om hunden själv kommit på tanken ännu och se om den förstår. I annat fall går du tillbaka till att bara säga det då du är säker på att hunden är på väg att rasta och var noga med att hunden noterar att du kommunicerar med den.
4. Det brukar gå ganska snabbt att hunden lär sig det här ordet, precis som med ord som ”mat”, ”gå ut”, ”promenad” osv. om man bara är konskevent med vilket ord man använder.  Så snart kan du be hunden att gå och rasta på en kort promenad utanför klubbområdet och så snart det är gjort går ni ner till appellplanen och tränar. Att det följer någon annan rolig sysselsättning (helst roligare än en vanlig promenad) direkt efter förstärker att hunden förstår vitsen med att utföra uppdraget direkt. Lycka till!

Hälsa på andra hundar – eller inte….
Alla hundar behöver inte alls hälsa på varandra. Det finns ingen som helst anledning till det. Men ofta gör vi oss själva en otjänst genom att i all välvilja låta våra valpar hälsa på allt och alla. Det är en skröna att hundar blir snällare om de får hälsa när de är små. Det skapar istället förväntningar hos hundarna på att det är så det ska vara vid möte med andra och när hundarna blir större och starkare är det inte alltid så gulligt längre… Alla hundar tycker inte heller om alla andra bara för att de är hundar och då ska de inte behöva bli utsatta för att någon annan kommer framspringande och ”bara vill hälsa”.
Tips – Bestäm vilka hundar din hund får umgås med och vilka den får hälsa på. Naturligtvis tillsammans med de andra hundarnas ägare.
1. Välj ut några hundkompisar som din hund får umgås med. Det ska vara snälla trygga individer som det fungerar bra att leka med utan risk för skador. (Tänk på att små valpar inte ska leka stökiga lekar med större unghundar även om de är snälla, pga av storleksskillnaderna är skaderiskerna då stora.) Dessa hundar kommer din hund snart att förvänta sig att få leka med/hälsa på så fort den ser dem, så här får du vara beredd på att skapa särskilda rutiner kring hur det ska gå till när ni möts. Troligen blir hunden jätteglad och vissa hundar blir då sjövilda och svåra att kontrollera. Var beredd på det och skapa rutiner innan det blir problem.
2. Övriga hundar behöver din hund inte hälsa på alls, bara förhålla sig till på ett neutralt sätt. Den ska acceptera att det finns andra hundar och människor runt omkring i samhället utan att för den skull behöva stanna och hälsa, eller försöka skrämma bort dem, så fort man möts. Att uppföra sig så lugnt och tryggt vid möten med andra hundar tar ibland tid att bygga upp, men beteendet formas till stor del utifrån vilka förväntningar hunden får då den ser en annan hund. Några exempel:
A) Om hunden förväntar sig en trevlig rolig lekstund så brukar den dra i kopplet, vifta på svansen och göra lekinviter mot den mötande hunden redan på ett tidigt stadium.
B) Om hunden förväntar sig att det kommer en bråkstake som vill slåss och bråka kommer den kanske att sakta ner farten och tveka till att gå framåt och överväga om det är bäst att fly eller att fäkta?
C) Om hunden inte litar på andra hundar alls kan den försöka skrämma bort dem redan från början och sätta igång och göra avskräckande utfall.
3. Vårt jobb som hundägare är alltså att skapa ”rätt” förväntningar hos våra hundar för att få dem att presentera”rätt” beteende vid möten med andra hundar. Vad som är ”rätt” är det bara du som kan avgöra, så all träning börjar som vanligt med att formulera för sig själv hur målet ser ut. Exempelvis: Om du vill ha en hund som är lugn och trygg bredvid dig när det kommer en annan hund behöver du forma hundens förväntningar på den här situationen. Du behöver själv vara lugn och trygg och med hela din uppenbarelse signalera till din hund att du har kontroll. Du talar om vad som gäller och det är också det som gäller. Din hund riskerar inte att någon kommer fram och gör någonting dumt. Och det finns ingen anledning till att förvänta sig att det ska bli leka av – det brukar det aldrig bli när ni möter främmande hundar.
Anmäl dig gärna till en allmänlydnadskurs på klubben – där får du mycket hjälp med den här träningen.
Annika Hamilton