Hem » TRÄNINGSAKTIVITETER

TRÄNINGSAKTIVITETER

För er som skulle vilja sätta ihop en träningsgrupp och tillsammans lära er mer om olika verksameter inom SBK finns det ett litet häfte, Aktivitetspasset, att utgå ifrån, med tips om upplägg och övningar. Häftet är uppdelat i två delar; Samarbete och fältarbete. Under rubriken samarbete finns följande moment: Gå fint, Handling på vänster och höger sida, Tunnel agility, Sittande elelr liggande i grupp, Föremålsintresse/apportering, och ett valfritt moment.  Under rubriken fältarbete ryms vindmarkering och ljudmarkering av figuranter i skogen, spårning, uppletande av föremål, uppbindning och budföring samt ett valfritt moment. Träningsgruppen väljer naturligtvis själva om ni vill arbeta utifrån häftet eller inte, hur ofta ni vill träffas och hur länge ni vill hålla på. Detta är tänkt som en hjälp för dem som så önskar och kan väljas bort helt och hållet till förmån för gruppens egna förslag.

Fri träning:
Tisdagar är normalt sett reserverade till fri träning från 19.00 på appellplan, då ska det inte vara några kurser men däremot kan det vara arrangerade prova på-aktiviteter, lydnadskommendering, tematräningar eller nå´t annat. Välkommen att komma och träna, med det som pågår eller använd de andra som störning för din egen träning. Du hittar vad som är planerat under rubriken aktuellet/öppethus.

Inom WBK följer vi SBKs centrala policy för dressyr och hundhållning. Det innebär att vi tränar med positiva metoder och lägger upp träningen på ett sådant sätt att vi får så många tillfällen till belöning som möjligt. Vi strävar efter att hund och hundägare ska bygga upp en trygg och bra relation med ömsesidigt förtroende mellan sig. Hundägaren ska kunna begränsa sin hund utan att behöva tillgripa våldsamheter och hunden ska uppföra sig på ett trevligt sätt mot både sin ägare och omgivningen i övrigt. Ju mer man tränar och gör saker tillsammans desto snabbare brukar det gå att bygga upp en bra relation.

Välkommen till klubben!

Vill du lära mig att lyda kan jag tipsa dig om några saker:

• Var tydlig i ditt kroppsspråk.
• Säg det ord du vill att jag ska lyda lugnt och tydligt, så att jag verkligen lägger märke till vad du säger.
• Visa med handrörelser och locka mig att göra det du vill.
• Belöna mig snabbt när jag utför det beteende som du vill att jag ska göra.
• Belöna mig när jag spontant gör det som är bra, då gör jag gärna om det.
• Upprepa övningen några gånger så att jag blir säker på vad jag ska göra. Belöna varje gång, både med godis, smekningar och röst.
• Träna korta stunder och ofta, flera gånger om dagen.
• Vartefter som jag blir mer säker kan du ge belöningen mer oregelbundet. Det är dock viktigt att jag får belöning ibland, så att min motivation att lyda upprätthålls.
• Om jag gör fel, nonchalera mig och börja om så att jag får en ny chans. När jag gör fel beror det oftast på att jag inte förstår eller att min uppmärksamhet riktas mot något annat.
• Begär inte att jag ska lära mig för många saker samtidigt. Dela upp träningen i små delar och lär mig en del i taget. Tänk tillbaka på hur det var för dig när du lärde dig att cykla, du kunde nog inte både cykla, styra och se dig för samtidigt.
• Jag kan ha svårt att lyda dig i nya miljöer. Träna mig därför att successivt utveckla min för- måga att lyda dig, börja hemma i lugn och ro, flytta sedan ut i allt svårare miljöer.
• Jag kan vara känslig för olika typer av störning. Blir jag störd tappar jag koncentrationen och får svårt att lyda. Utveckla stegvis min förmåga att lyda, genom att tillföra störningar i små doser. Kom ihåg att ge mig extra mycket belöning när jag utsätts för störningar.
• Ha tålamod med mig, jag vill samarbeta, vara hörsam och lydig, men ibland är det svårt för mig. När jag inte förstår kanske du upplever mig som trotsig, men det är inte sant, istället blir jag orolig och stressad och gör därför fel saker.
• Visa mig respekt och tillit för den hund jag är, då kommer jag att visa detsamma för dig.

Detta är ett utdrag ur Svenska Brukshundklubbens policy för dressyr och hundhållning.

Vill du ha en utsktift av ovanstående? Då kan du få det här>>
Vill du läsa hela policydokumentet? Då gör du det här>>