Hem » OM AGILITYTÄVLINGAR

OM AGILITYTÄVLINGAR

Agilitytävlingar är öppna för alla hundar, vilket innebär även oregistrerade och kryptorchida hundar.  Oregistrerad hund ska ha tävlingslicens utfärdad av SKK. Hunden ska ha uppnått 18 månaders ålder för att få tävla officiellt. På inofficiella tävlingar kan det vara tillåtet att starta med en yngre hund. Tik som löper får deltaga och startar på sin lottade plats, dvs inte först eller sist. Arrangören av tävlingen kan bestämma att löptiken ska starta från en speciell matta.P1020335

Agility är en tävlingsform som går ut på att hunden på tid tar sig igenom en hinderbana med olika typer av hinder. Agility bygger på samarbete och harmoni mellan förare och hund, lyhördhet, lydnad och kontakt. Grundtanken är att agility ska vara roligt både för förare och hund. Föraren får under loppets gång uppmuntra hunden med t.ex. röst och/eller handklappning. Däremot får man inte ha leksaker och godis med sig in på planen vid en tävling. (Om du tappar någonting på planen, godis eller leksak, blir du och din hund diskade. Stäng alla fickor ordentligt!)

Man tävlar agility i fem storleksklasser

Extra small – mankhöjd under 28 cm
Small – mankhöjd under 35 cm
Medium – mankhöjd över 35 cm och under 43 cm
P1020285Large – mankhöjd över 43 cm och under 50 cm
Extra large – mankhöjd över 43 cm och uppåt

Hundar under 28 cm i mankhöjd väljer om de vill tävla i XS eller S
Hundar med mankhöjd över 43 cm men under 50 cm väljer om de vill tävla i L eller XL
Den tävlande hunden ska ha en tävlingsbok där det finns ett mätintyg som en godkänd agilitydomare fyllt i efter att ha mätt in hunden.

Man tävlar i tre olika svårighetsgrader, börjar i klass 1 och avancerar genom att ”plocka pinnar”. I klass 3, den svåraste klassen, plockar man SM-kvalificeringspinnar och kan också få agilitycertifikat och championat

Man tävlar i agilityklass där alla hinder kan vara med och i hoppklass där alla hinder utom balanshindren (gungan, A-hindret och balansbommen) kan vara med.

Agilitylagklass och hopplagklass; ett lag består av 3 – 4 hundar. En förare får starta med maximalt två hundar. Lagets resultat räknas på de tre bästa ekipagens resultat.

På WBK har vi några tävlande ekipage i varje klass och även några som är på väg mot SM-tävlingar.

Vi samarbetar mycket med Österåkers brukshundklubb beträffande agility och vi hjälper ofta till när de arrangerar tävlingar. De senaste åren 13895074_1126177530762242_8988594653113229706_nhar vi även arrangerat egna tävlingar på klubben, både inofficiella och officiella. Håll utkik på hemsidan efter information om våra egna tävlingar

Man lär sig väldigt mycket på att vara med vid dessa tillfällen – kom och häng med du också! Hinderfixare på tävling kan alla vara – och då får man bästa åskådarplatsen.

Du kan hitta reglerna för agilitytävlingar på nedanstående länk:

Gruppansvariga för agilitygruppen är  Maria Thambert och Helena Lagerroos; agility(at)waxholmsbk.s