Hem » AGILITY-, RALLY- och FREESTYLEGRUPPEN

AGILITY-, RALLY- och FREESTYLEGRUPPEN

Gruppen arbetar för att sprida glädjen och kunskapen om Agility, Rallylydnad och freestyle/HTM. Kurser startar vanligtvis vår och höst, för mer information och anmälan till aktuella kurser läs mer under fliken kurser, här på hemsidan.

Vid frågor, kursönskemål eller andra funderingar är du varmt välkommen att mejla till agility(at)waxholmsbk.se

Under vår och höst har vi oftast öppna träningar på tisdagskvällar från 19.00, kom förbi du också och träna med oss, alla är välkomna oavsett nybörjare eller tävlingsveteran! Ju fler vi blir, desto roligare får vi det!Lina i Skutskär
Håll koll på klubbens Facebooksida så missar du inget

Om du vill tävla på inofficiella tävlingar för att träna dig själv och din hund så finns det också en hel del på Facebook bl a  https://www.facebook.com/groups/1722644067998761/?fref=ts

Vill du tävla officiellt (det är då du måste ha tävlingsbok med mätintyg och tävlingslicens för oregistrerad hund) så hittar du och anmäler till tävlingar här http://www.sagiktavling.se/taevlingar/

Självklart är agilitybanan också tillgänglig för alla klubbens medlemmar alla tider på dygnet, förutom när det är kurs eller tävling.

Men var noga med att INTE TAPPA GODIS PÅ PLANEN!
Det förstör för många andra som vill vara där och lära sina hundar agility om hunden “får belöning” (=hittar godis på marken) för att gå med nosen i backen. TACK!

Hindren är bara till för hundar. Barn får inte klättra på hindren. Både hinder och barn kan gå sönder!

Innan du börjar träna agility är det bra om du gått en kurs (eller fått hjälp av någon mer agilityerfaren). Det är lätt att hunden gör sig illa eller blir rädd om du gör fel.

Tänk också på att unga hundar fortfarande är mjuka i skelettet och ännu inte har riktig kontroll på hela sin kropp (precis som människobarn) och kan ta allvarlig skada av att trilla ned från höga hinder, både fysiskt och psykiskt. Därför bör du skynda långsamt med agilityträning tills din hund är mogen för det, ungefär vid ettårsåldern.
Det finns massor som du kan träna med din hund fram tills den är ”agilitymyndig”. Att hänga med dig utan koppel fastän det händer en massa annat roligt runt omkring. Att stanna kvar. Att samarbeta med dig mm.

Låt heller aldrig barn träna hundar på agilityhindren utan en vuxens hjälp! Varken barnet eller hunden kan riktigt förstå risker och konsekvenser ännu. Undvik helst alla balanshinder (utom möjligen kontaktfälten) tills ni gått en nybörjarkurs eller får hjälp av någon agilitykunnig person.

Träningstips:Zia kontaktflt
Kontaktfälten – de delar som är i avvikande färg längst ned på alla balanshinder – är till för att alla hundar som beträder balanshindret ska trampa på den ytan. Avsikten är att minimera skaderisken och lära hundarna att inte hoppa av hindret någon annanstans. Börja därför alltid att träna hunden att först trampa på kontaktfältet och få belöning bara för det.

Tunnel – är ett hinder som ser ganska enkelt ut – men många hundar tycker att det är lite läskigt att springa in i en tunnel, särskilt om den är lång, mörk och krokig. Var gärna två personer när ni börjar med tunneln och var på varsin sida, så den ena visar hunden in i tunneln och den andra är en otroligt positiv mottagare på andra sidan. Kasta ALDRIG NÅGONSIN in godis i tunneln – det ger fel effekt. Du vill ju lära hunden att springa igenom tunneln, inte bara att springa in i den – stanna och leta godis – och sedan kanske komma ut samma väg igen. Ta hellre en godisskål och ställ på andra sidan om du tränar ensam, så du visar in hunden och den får godisbelöning i skålen direkt när den sprungit igenom. Ju fortare den springer igenom desto snabbare kommer den fram till skålen. (Skålen underlättar så att hunden inte lär sig leta godis på marken (det ska den inte ha tid med i agility). (Dessutom är det lätt att få med sig ev. godisrester från planen efter den egna träningen.)agility2

Hopphinder – är alla de hinder som hundarna ska hoppa över – men de kan se väldigt olika ut och därmed också utgöra olika typer av svårighet för olika hundar. Tänk på att inte träna hopp med unga hundar på höga hinder. Du kan däremot lära även en ung hund att sitta kvar framför ett hinderstöd och vänta på startkommando för att sedan få springa över en pinne som ligger på marken, eller på väldigt låg höjd.

Agility har en egen klubb under SKKs ”paraply” SagiK Svenska agilityklubben och på klubbens hemsida står det mesta om agility.  http://agilityklubben.se/om-klubben/

agility(at)waxholmsbk.se

Helna Lagerroos– gruppansvarig agility

En officiella tävling är inbokad på WBK i år: 2018-05-12

Anmälan på SagiK Tävling

Rallylydnad
Genom glädje, kommunikation och samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana. Rally i namnet betyder inte att det ska gå fort, utan att hunden ’kör’ en bana enligt ’kartläsarens’ (förarens) anvisningar. Anvisningarna finns på skyltar med ca 3-5 meters avstånd som både visar vägen och vad som ska genomföras. Alla hundar och raser kan träna! Rallylydnad fungerar bra såväl för riktigt stora hundar som för riktigt små. Även äldre hundar passar att tränas, många hundar som är ’pensionerade’ i andra grenar övergår till rallylydnad då de kommit upp i åren.

Rallylydnad är ett roligt sätt att träna på för både oss och hundarna vilket ger oss en bättre relation och samarbetet förbättras!

Vill du komma igång och träna Rallylydnad på klubben så ta kontakt med

Madeleine Ygberg på mail: madkli1(at)hotmail.com

eller Rosie Dahle: rosiedahle(at)telia.com